Riksgymnasiet Angered

Grepgatan 9, 424 65 Angered

Riksgymnasiet Göteborg

Du som har ett omfattande rörelsehinder, är i behov av anpassad utbildning, elevassistans och habilitering kan söka till Riksgymnasiet för rörelsehindrade Göteborg. Elever med omfattande fysiska funktionsnedsättningar, och i kombination med andra handikapp och diagnoser har rätt att söka till anpassad gymnasieutbildning i enlighet med 15 kap 35 § skollagen - Rätten till rh-anpassad utbildning. Riksgymnasierna erbjuder elever med fysiska rörelsehinder anpassad utbildning i kombination med elevassistans och habiliteringsinsatser på schemat. Eleverna får även tillgång till en egen specialpedagog. Skolan arbetar med tydliggörande pedagogik på lektionerna och har ett nära samarbete med specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) för att kunna möta varje elevs behov. Eftersom utbildningen anpassas efter varje elevs behov och att habilitering ingår på skolschemat läser de flesta elever sin rh-anpassade gymnasieutbildning på fyra år. Elever med funktionshinder som söker till Riksgymnasiet kan välja att läsa hela sin anpassade utbildning i liten grupp på Riksgymnasiet. Man kan även välja att läsa delar eller hela sin undervisning integrerat på andra kommunala skolor i Göteborg. När elever väljer att läsa på andra program eller andra kurser på andra kommunala skolor får de fortfarande full assistans med sig från riksgymnasiet och får tillgång till skolans habiliteringsinsatser och vid behov elevhem. Assistansen på Riksgymnasiet vänder sig till elever med synskador eller synnedsättningar som har hörselskador, som använder alternativ eller kompletterande kommunikation och mycket mer. Elevassistenterna är bland annat utbildade inom AKK, bliss, teckenspråk, syntolkning och assisterar med skrivhjälp, struktur hjälp, lässtöd och mycket mer. Under skoldagen hjälper assistenterna till med hygienbehov vid toalett och matsituationer eller förflyttningar i skolan. Habiliteringen finns på plats i skolan så att eleverna med fysiska funktionshinder under skoldagen får tillgång till kurator, logoped, fysioterapeut, psykolog, sjukgymnast och dietist. Eftersom habiliteringsinsatser ligger på skolschemat kan eleverna under skoldagen använda fysioterapin för att utföra sin sjukgymnastik eller arbeta med att utveckla sina förmågor på olika sätt. Skolans idrottsundervisning är specialanpassad för elever med fysiska funktionsnedsättningar och sker i samarbete med habiliteringens fysioterapeuter. Elevernas rörelsehinder varierar mycket men de vanligaste diagnoserna bland elevgruppen är cerebral pares, MMC ryggmärgsbråck, duchennes muskeldystrofi, andra muskelsjukdomar, sällsynta diagnoser och förvärvade hjärnskador. Då nästan alla elever använder hjälpmedel av olika slag vid förflyttning, allt från rullstol till rullator, permobil och andra gånghjälpmedel har skolan även en egen hjälpmedelscentral med vaktmästare via habiliteringen för att reparera hjälpmedel vid behov. Eftersom Riksgymnasiet för rörelsehindrade har riksintag erbjuder riksgymnasiet boende på elevhem i anslutning till skolan. Elevhemmet har full assistans dygnet runt och arbetar för att stödja och stärka eleverna utanför skolan och assistera de timmar de inte befinner sig i skolan. Elevhemmet har öppet hela året och stänger endast under jul och sommarlov. Riksgymnasiet Göteborg anser att en omfattande funktionsnedsättning aldrig skall få komma i vägen för att en elev skall få sin gymnasieutbildning tillgodosedd. En rullstolsramp räcker inte som anpassning för att få till en bra studiemiljö på en skola. En elev som på grund av sin rörelsenedsättning sitter i rullstol eller permobil skall inte nekas rätten till den utbildning de vill läsa. Målet för Riksgymnasiets verksamhet är att elever med omfattande rörelsehinder och/eller andra funktionsnedsättningar skall känna till sina rättigheter kring sina studier och att man även har rätten att välja den utbildning man vill läsa. Riksgymnasiet står för resurserna med assistans, habilitering, elevhem, specialpedagog och mycket mer. Vi konsulterar och nätverkar med andra skolor för att skapa den anpassade studiesituation som elevgruppen är i behov av och har laglig rätt till.